اینجا از همه چیز می نویسم

۳ مطلب در بهمن ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ماتریس Swot چیست؟

 ماتریس یا جدول Swot مخفف چیست؟ SWOT مخفف کلمات Strengths به‌معنی قوت‌ها و Weakness به‌معنی ضعف‌ها و Opportunities به‌معنی فرصت‌ها و Threats به‌معنی تهدیدهاست. در ادامه به تعریف مختصری از هرکدام از این چهار کلمه می‌پردازیم

قبل از ادامه به این نکته اشاره می‌کنیم که ۲ بعد از این ماتریس (قوت‌ها و ضعف‌ها) داخلی و درون‌سازمانی بوده و دو بعد دیگر آن (فرصت‌ها و تهدیدها) خارجی یا برون‌سازمانی است.

  • قوت‌ها (Strengths)

 قوت‌ها مجموعه‌ای از توانمندی‌ها و تخصص‌های قطعی و واقعی سازمان یا کسب و کار شماست که می‌توانید روی آن‌ها ۱۰۰درصد حساب کنید. ویژگی‌هایی که با آن‌ها قادر به انجام ماموریت اصلی سازمان هستید یا می‌توانید هدف اصلی کسب و کار را با آن‌ها محقق کنید.

نقاط قوت در جدول Swot می‌توانند فردی یا سازمانی باشند. شما یک نیروی روابط عمومی قوی و حرفه‌ای دارید (قوت فردی) یا کسب و کار شما در تولید محصولات، خلاق و سریع عمل می‌کند ( قوت سازمانی)؛ پس قابلیت‌ها توانمندی‌های داخلی سازمان شما نقاط قوت هستند.

  •  نقاط ضعف (Weakness) 

هرکدام از ما دربارۀ ضعف‌ها و کاستی‌های خودمان یا کسب و کارمان آگاهی‌هایی داریم و با کمی تامل وخودنقادی می‌توانیم فهرستی از آن‌ها را در تهیه کنیم. نقاط ضعف در تحلیل به اشکالات درونی Swot اشاره دارد؛ اشکالاتی که مانع رسیدن ما به اهدافمان می‌شود.

 به‌عنوان مثال تاخیر در ارسال سفارش محصولات، استفاده نادرست از مواد اولیه و هدررفتِ درصدی از آن‌ها، تمیزنبودن محیط کاری، کمبود یا نبود نیروی بسته‌بندی و… نمونه هایی از نقاط ضعف در بیزینس هستند.

  • فرصت‌ها (Opportunities)

فرصت، موقعیتی است در بیرون سازمان که اگر درست استفاده شود، زمینه‌هایی را برای جهش سازمان فراهم می‌کند. فرصت‌ها، بهترین موقعیت‌ها برای به جریان‌افتادنِ قوت‌ها و قدرت‌های آشکار و پنهان سازمان هستند. کسب و کار شما در استفاده به‌موقع از فرصت‌ها می‌تواند راه چندین‌ساله را یکساله طی کند و به موفقیت‌های چشمگیری برسد

رصد فرصت‌ها توسط مدیر کسب و کار بسیار اهمیت دارد. فرصت‌ها شکل‌های مختلفی دارند؛ ممکن است خلائی که رقبا نمی‌توانند آن را پر کنند، برای شما فرصت باشد یا دسترسی به اطلاعاتی جدید و بکر می‌تواند برای کسب و کارتان فرصت‌ساز باشد.

  • تهدیدها (Threats)

 تهدیدها مسائلی در بیرون از سازمان هستند که موقعیت شما را به خطر می‌اندازند و ادامه مسیر کسب و کارتان را با مشکلاتی مواجه می‌کنند. تهدید، عاملی بیرونی است و قوت‌های شما در ایجاد بهترین موضع‌گیری در برابر این تهدیدها بسیار تعیین‌کننده است. 

https://modirban.com/swot-analysis/

  • محمد مهدویان
  • ۰
  • ۰

اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید، قطعا باید هم به فکر توسعه مهارتهای مدیریتی خود باشید و هم توسعه مهارت های فردی. اما یک مدیر لازم است تا چه مهارت هایی داشته باشد؟ بهترین و پربازده ترین روش کسب این مهارت ها کدام است؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

به طور کلی 3 نوع مهارت برای یادگیری مدیران وجود دارد. دو دسته از این مهارت ها (ذهنی و انسانی) در دوره های آموزشی مدیریت تدریس می شود؛ اما متاسفانه بسیاری از مدیران به دلیل مشغله زمانی را برای آموزش دیدن خود صرف نمی کنند. بهترین راه حل برای این مدیران شرکت در دوره Mba آنلاین است که زمان رفت و آمد را کاهش  داده و باعث صرفه جویی در وقت آنها میشود.

مهارت های مدیران

  • مهارت های ادراکی یا conceptual، مهارتهای فنی یا technical مهارتهای انسانی. بسته به سطح مدیریت یک مدیر ضرورت یادگیری این مهارت ها نیز افزایش پیدا می کند. مدیران رده بالا بیشتر از هر کسی در سازمان لازم است تا مهارتهای ادراکی را در خود تقویت کنند. مدیران میانی از آنجا که بیشترین تعامل را با کارمندان مجموعه دارند، باید روی مهارتهای انسانی خود کار کرده و برای مدیران رده پایین یادگیری مهارت های فنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  تقویت مهارت های ادراکی یا ذهنی باعث می شود تا مدیر ارتباط بین اجزای سازمان را بهتر درک کرده و اثرات تغییرات در کسب و کار خودش را بهتر درک کند. یک مدیر رده بالا در سازمان باید بتواند به سازمان به عنوان یک کل بنگرد. تنها در این صورت است که می تواند سازمانش را به اهداف بلندمدت مدنظر برساند.
  • از طرفی یک مدیر رده میانی باید توانایی ارتباط گیری درست و بهینه با پرسنل سازمانی و روش های انگیزه بخشی و تشویق کارکنان را به خوبی بیاموزد.
  •   و درنهایت یک مدیر رده پایین باید تواناییی  کار با دستگاه ها و دستور العمل های اجرای دستگاه ها را بلد باشد.
  • محمد مهدویان
  • ۰
  • ۰

برای همه ما بسیار پیش آمده است که با چالش ها و درگیری های ذهنی زیادی مواجه بوده ایم و به دنبال کسی می گشتیم تا به ما در حل مشکلاتمان کمک کند. گاهی به مشاور مراجع کرده ایم و گاهی به دنبال آموزش و کسب اطلاعات لازم برای چالش مدنظرمان رفته ایم؛ اما به جوابی نرسیده ایم. در این مطلب می خواهیم درباره کوچینگ با شما صحبت کنیم که بسیار در قرن جدید موردتوجه انسان ها قرار گرفته است و بهترین راه برای حل مسائل به حساب می آید. آیا می دانید کوچینگ چیست و تا به حال اسم آن به گوش شما خورده است؟ با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با coaching آشنا کنیم.

کوچینگ یک فرایند ارتباطی هدفمند است که در قالب گفتگو و مکالمه پیش می رود و کوچ تلاش می کند زمینۀ یادگیریِ و رشد فردی یا حتی تحول فردی مراجع (کوچی) را از طریق کشف استعدادها و مهارت‌‌های کلیدیِ او فراهم می‌کند. در این فرایند که معمولا دوطرفه است، کوچ با استفاده از مهارت های کلیدی و موردنیاز یک کوچ حرفه ای سعی میکند تا مراجع خود را به خودآگاهی برساند و از دل این خودآگاهی راه حل مساله مراجع به کمک او بیرون کشیده می شود. یکی از اتفاقات قشنگی که در کوچینگ رخ می دهد، کشف پتانسیل ها و نقاط قوت مراجع است؛ زیرا در کوچینگ تفکر مثبت ودیدن نقاط قوت بسیار اهمیت دارد و تبعات عالی این نگاه مثبت، تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس مراجع است. این موضوع باعث شده است که بعضی به اشتباه کوچینگ را زیرشاخه روانشناسی مثبت گرا بدانند. در فرایند کوچینگ به هیچ وجه کوچ راهکاری به مراجع ارائه نمی دهد و این کلید طلایی موفقیت از طریق شرکت در جلسات کوچینگ است. مهارت هایی که یک مربی یا کوچ باید به آن مسلط باشد، مهارت های توسعه فردی و میان فردی است که زمینه ساز ارتباط موثر با مراجع می باشد.

در فرایند coaching اصلا نیازی نیست که کوچ از راه حل مساله مراجع آگاه باشد؛ زیرا قرار است خود مراجع (کوچی) در طی این جلسات با فعال شدن مهارت های خلاقیت، برنامه ریزی، حل مساله و... راه حل مساله اش را پیدا کند.

این راه حل چون درونی است، ضمانت اجرایی بالایی دارد و اثربخشی بسیار بیشتری از راه حل هایی دارد که مشاور ارائه می دهد. در ابتدای این مطلب به این اشاره کردیم که یک کوچ باید مهارت های کوچینگ را داشته باشد. بعضی از این مهارت ها عبارتند از: گوش دادن فعال و همراه با توجه، پرسیدن سوالات موثر و کلیدی، بازخورددادن به مراجع در هنگامی که درباره موضوعی صحبت می کند، همدلی کردن با مراجع  در جاهایی که به همدلی نیاز دارد و... .

  • محمد مهدویان